Malmö Docks är rustat för livet vid havet

Vi har tidigare berättat om vår leverans till grundläggningsarbetet i Malmö Docks, där ett 26 våningar högt bostadshus byggs i området Dockan i Västra hamnen, Malmö. Men de 581 betongpålar Centrum Pile levererat till projektet är inte vilka betongpålar som helst. Det kustnära läget kräver särskild säkerställning av hållbarheten.

Bostadskomplexet Malmö Docks byggs av JM och har en arkitektur med tydlig identitet. Visionen är ett boende med ständig närkontakt till såväl himmel och vatten som Malmös stadssiluetter och storstadsliv.  För att göra det nya boendet tryggt gjordes grunden särskilt väl förberedd för klimatet.

Grund som klarar kusten

I april 2022 kunde installationen av grunden påbörjas av Aarsleff Ground Engineering AB. Fredrik Källvik, anbudsledare och ansvarig för försäljning på Centrum Pile, berättar mer om de 581 pålar som levererades.

– Normalt täckskikt för pålar i Sverige är 25mm, vilket gör att cirka 90 %, om inte mer, av alla prefabicerade pålar som tillverkas för Sverige har 25mm täckskikt. Vid behov av risk för saltinträngning, som i detta fall med ett bostadshus vid kusten eller i en aggressiv kemisk miljö, behövs större täckskikt för att skydda armeringen och säkerställa livslängden. Pålarna tillverkas för livslängdsklass minst 100 år, förklarar Fredrik Källvik.

.  

Anpassning vid tillverkning

I projekteringen fattades beslutet om att använda betongpålar från Centrum Pile av beställarens konstruktör. Med hjälp av kalkyleringsverktyget Centrum Pile Select kunde de valda betongpålarna verifieras i anbudsskedet.

Fredrik Källvik berättar vad ett ökat täckskikt innebär i produktionen:

– Normalt sett görs armeringsburen mindre och slankare för att öka täckskikten. Då används såklart större distanser för att centrera armeringsburen i formen så att täckskiktet blir korrekt.  I fall som dessa justeras betongen något så att man får ett lägre vct (vattencementtal), vätska delat med cement. Normalt brukar kravet för en betongpåle vara vct max 0,45. När vi gör pålar för XS3 sänker vi vct till max 0,4. Detta gör betongen tätare och mer motståndskraftig, avslutar Fredrik Källvik.

Inflyttningen i Malmö Docks är preliminärt beräknad till våren 2025.

Nyfiken på att testa kalkyleringsverktyget som användes för projektet?

Du hittar det gratis här!

Här hittar du vår tidigare artikel om Malmö Docks.

Mer information om projektet Malmö Docks hittar du här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *