Vi har tidigare berättat om hur vi specialtillverkat pålarna till projeket Farehamnen i Varbergs kommun. Där ska de ge stabilitet till vad de beskriver som Sveriges effektivaste och modernaste hamn för import och export. I juni skedde provpålningen, och vi har pratat med Fredrik Alkema på Aarsleff Ground Engineering AB om hur det gått.
Med Varbergs kommuns ambitioner för Farehamnen krävs pålar som klarar av stor belastning från fartyg som lägger till.
– Pålarna som tillverkats är en del i kajens konstruktion och har dimensionen 450×450 mm. Meningen är att de ska kunna ta upp lasten, berättar Fredrik Alkema.
För att säkerställa att pålarna kommer att klara av sitt jobb gjordes en provpålning 21 till 22 juni i år.
– Under provpålningen ville vi verifiera pålarnas bärförmåga. Då samarbetade vi med bolaget Pålanalys, som tog emot mätdata. Den första raden pålar som ska installeras är på land, resterande pålar kommer installeras från jack-up. Maskinen som användes för att installera pålarna var typen Junttan PMx27 med 9t hejare, berättar Fredrik.
Projektet fortsätter
Med provpålningen utförd konstaterar Fredrik Alkema att han är nöjd med pålarnas kapacitet.
– Resultatet blev som förväntat, den last vi skulle ta hand om kunde vi verifiera genom PDA-mätning, berättar Fredrik.
Nu kan projektet fortsätta att tas i hamn.
– Vi kommer att fortsätta som planerat, och nästa steg blir produktionspålning i kajen vecka 38 och 39, avslutar Fredrik.
Läs vår tidigare artikel om tillverkningen av Farehamnens pålar här!