Centrum Piles pålar ska tåla stora krafter i Farehamnen

Stora krafter kräver stabilitet. Så är fallet även när Varbergs Kommun ska bygga ut Farehamnen till vad de beskriver som Sveriges effektivaste och modernaste hamn för import och export. Med anledning av det har Centrum Pile på uppdrag av Aarsleff tagit fram betongpålar med en speciellt stor dimension och utrustning.

 

Daniel Corneliusson är utvecklingsledare på Centrum Pile och har varit med vid produktionen.

– ​​Vi har normalt sett ett väldigt brett utbud som fångar de flesta projekt, berättar Daniel.

Men för detta pågående projekt krävdes något speciellt.

– Pålarna är i storlek 450×450 och är speciellt framtagna för projektet Farehamnen i Varberg. Där bygger de ut för export och import av trävaror och kräver stora fartyg som lägger till i hamnen. De större pålarna kan då motstå krafterna från de godsfartyg av större storlek som lägger till i hamnen, säger Daniel.

Pålarnas storlek och extrautrustning i form av armering innebar en del nya tillvägagångssätt vid tillverkningen.

– Receptet på gjutningen var ingen utmaning i sig, men armeringar är inte någon standardprodukt för oss. Vi har annars en ganska standardiserad verksamhet vilket innebär att vi jobbar till 99 procent med återkommande produkter. För detta projektet fick vi vara snabba med att beställa formar i rätt mått från Polen, specialarmering Ø10,25 och 32 samt standard Ø5 och Ø12, beslag från Danmark och Finland och fixturer från Danmark, berättar Daniel.

Kompletterade med hantverk

Pålarna produceras i tre olika delar.

– I nuläget har vi tillverkat 12 pålar bestående av bottenpålar, mellanpålar och överpålar. Bottenpålen sätts, som det låter, i botten med skarv och bergsko som skall ner i berg. Mellanpålen är mellan över- och bottenpålen med skarvar i bägge ändar. Överpålen är överst med skarv. Sannolikt är det den som har tyngst belastning på eftersom den är både i och ovan vatten, säger Daniel.

För att klara belastningen gjordes även armering för hand.

– För överpålarna var beställt en väldigt speciell armering som krävde ”handarmering”, vilket vi normalt inte gör. All annan armering gör vår svetsrobot. Överpålen är den som sviktar mest när fartyget lägger till, därav extra armering.

Det krävde en del kreativa lösningar i produktionen.

– Vi gjorde en provisorisk arbetsstation där vi hängde upp grunden till armeringsburen. För att med truck dra igenom de större armeringsjärnen Ø25 och Ø32. Alla dessa handnajades och förseddes även med extra bygelarmering Ø10, berättar Daniel.

Efter att provpålningen är klar kommer Centrum Pile att kunna gå vidare i produktionen.

– Vi har i detta skede tagit fram pålar för provpålningen som skedde 21 juli. När de har provpålat kommer specifikationen på längder och vilken typ av armering som behövs att sättas. Efter sommaren ska vi tillverka ytterligare cirka ett 100-tal pålar av denna dimension, avslutar Daniel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *